Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Maximale betrokkenheid met behoud van distantie

redactie

Het gehouden lezersonderzoek is zeer waardevol voor de redactie (zie bladzijde 171). Daaruit blijkt onder meer dat praktijkverpleegkundigen behoefte hebben aan praktische onderwerpen. Deze komen in dit nummer dan ook ruimschoots aan bod, zoals de hygiëne in de praktijk.
Het onderwerp diabetes mellitus blijft regelmatig terugkeren, maar in dit nummer gaan we uitgebreid in op het voorstadium ervan: het metabool syndroom, dat vaak een binnenkomer is voor artsenbezoekers en industriële nascholing. Er zijn voor- en tegenstanders van het al dan niet als een ziekte beschouwen van deze aandoening. Kunnen we het metabool syndroom herkennen in de praktijk en heeft het consequenties voor het beleid? Het belangrijkst blijkt aanpak van de leefstijl door gewicht te verminderen via een dieet en meer bewegen. Dat vraagt om motiverende gespreksvoering met de patiënt, waarbij, zoals we eerder zagen, de positieve boodschap belangrijker is dan het benadrukken van de negatieve. Soms moet je zelfs het maatje van je patiënt worden! Maximale betrokkenheid met behoud van distantie.
Uit het lezersonderzoek blijkt ook de behoefte aan kennis over medicatie: zowel medisch inhoudelijk – zoals echte farmacologie – als ook ‘hoe communiceer ik daarover met mijn patiënt?’ In een vorige nummer maakten we al een start met dit onderwerp, dat nu een vervolg krijgt.
De ‘blaascasussen’ van het afgelopen jaar werden verzorgd door Niels Chavannes en Patrick Poels en we zijn hun zeer erkentelijk voor hun bijdragen. We zijn ook blij dat we twee leden van de COPD en Astma Huisartsen Advies Groep (CAHAG) bereid hebben gevonden om deze serie voort te zetten: welkom Ivo Smeele en Bart Thoonen.
Ten slotte komt ook de wetenschap aan bod met de bespreking van een Cochrane-review en de eerste stappen voor het zoeken van medische literatuur in PubMed. De interim-redactie wenst u veel leesplezier!

Bladnaam:
Tijdschrift voor praktijkondersteuning 2007, nummer 5

Literatuurverwijzingen: