Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Worden we dik van de snackbar om de hoek?

redactie

Obesitas wordt in toenemende mate een probleem voor de volksgezondheid. Hoe effectief zijn overheden in hun strijd om dit tij te keren? 

Er is veel onderzoek gedaan naar het ontstaan van obesitas. Het betreft vooral cross-sectioneel onderzoek waarbij sprake is van één meting bij alle respondenten op eenzelfde moment. Een causaal verband tussen mogelijke oorzaken en de toename van het aantal mensen met obesitas is dan ook moeilijk vast te stellen. In Amerika werd op basis van deze onderzoeken echter wel beleid ontwikkeld, gericht op wijken met een lage sociaaleconomische status. Hier werd het aantal fastfood-restaurants beperkt en werd de toegankelijkheid en bereikbaarheid van supermarkten verbeterd. Is dit zinvol gebleken? Een groep onderzoekers ging dit na. Zij gebruikten hiervoor gegevens uit the Coronary Artery Risk Development in Young Adults (CARDIA) study, een langlopend longitudinaal onderzoek onder jongvolwassenen. Zij koppelden dit aan een geografisch informatiesysteem met gegevens over beschikbaarheid van voedselbronnen. De met deze gegevens ontwikkelde modellen gaven inzicht in de consumptie van fastfood, voedingsgewoonten en het naleven van voedingsadvies in relatie tot de aanwezigheid van een fastfood-restaurant of supermarkt binnen een bepaalde afstand van het woonhuis. De positieve relatie tussen fastfoodconsumptie en de beschikbaarheid daarvan werd alleen aangetoond bij respondenten die dichtbij een fastfood-restaurant woonden (1-3 km). Zij hadden een lage sociaaleconomische status en het ging vooral om mannen. De bereikbaarheid van supermarkten had nagenoeg geen effect op de voedingsgewoonten. De onderzoekers concludeerden dat er enige onderbouwing was om in bestemmingsplannen rekening te houden met deze uitkomsten. De aandacht dient echter vooral uit te gaan naar aanvullende en alternatieve strategieën om voedingsgewoonten te beïnvloeden. Bijvoorbeeld naar het op individueel niveau in kaart brengen van de aanwezige barrières en mensen te ondersteunen deze te overwinnen. Core-business van de POH! Annemieke de Jong

Bladnaam:
Tijdschrift voor praktijkondersteuning 2011, nummer 6

Literatuurverwijzingen:

1Boone-Heinonen J, et al. Fast food restaurants and food stores. Longitudinal associations with diet in young to middle-aged adults: The CARDIA Study. Arch Intern Med 2011;171:1162-70.