Doelgroep In de eerste plaats huisartsen, maar ook andere hulpverleners in de gezondheidszorg.
Inhoud Gids voor hulpverleners die patiëntgerichte communicatievaardigheden willen toepassen in de medische praktijk.
Samenvatting Het boek opent met een inleiding in de theorie: wat is patiëntgericht communiceren en hoe effectief is het? Vervolgens wordt dieper ingegaan op algemene gespreksvaardigheden om patiëntgericht te communiceren binnen een ‘standaardconsult’. Hoe bouw je een goed contact met de patiënt op? Hoe structureer je een consult? Hoe krijg je de exacte zorgvraag boven water, hoe kun je actief luisteren en de juiste vragen stellen? Naarmate het boek vordert gaat de auteur steeds dieper in op lastiger en specifieker situaties, zoals omgaan met angst, claimend gedrag, agressie of een cognitieve stoornis.
Oordeel Het inleidende deel geeft voldoende theoretische onderbouwing zonder saai te worden. Het motiveert je om kritisch naar je eigen manier van communiceren te kijken, maakt je bewust van valkuilen en geeft inspiratie en praktische handvatten om je gesprekstechnieken te verbeteren.
Blokken met samenvattingen, concrete voorbeelden en tips maken het geheel goed leesbaar en geven de mogelijkheid de belangrijkste zaken snel terug te vinden. Voor praktijkondersteuners is echter lang niet alle informatie relevant. Veel van de beschreven situaties en technieken zijn specifiek gericht op de huisarts. Wie daar doorheen kan lezen en bruikbare informatie eruit weet te filteren, kan met dit boek haar voordeel doen. Het zet absoluut aan tot denken en geeft inzicht in het nut van goede communicatievaardigheden.
Al met al is het een waardevol boek voor wie een gedegen ondergrond zoekt voor praktische training in communicatieve vaardigheden. Bij gebrek aan een soortgelijk degelijk boek dat louter en alleen op de praktijkondersteuner is toegesneden, adviseer ik iedereen om het te lezen.
Waardering ****
* een zeer matig boek dat je zeker niet hoeft aan te schaffen
** een matig boek dat je een keer kunt doorkijken, maar zelf niet hoeft te hebben
*** een aardig boek: probeer het te lezen en overweeg of je het aanschaft
**** een goed boek dat je zeker moet lezen en het aanschaffen waard is
***** een topper die niet mag ontbreken in je boekenkast!
Bladnaam:
Tijdschrift voor praktijkondersteuning 2014, nummer 1
Literatuurverwijzingen: