Opfrissen van kennis is voor pionier niet voldoende

Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan

Henny Groeneveld begon ruim zeven jaar geleden als praktijkondersteuner. ‘Het was heel erg pionieren en zelf het wiel uitvinden. Ik heb er veel energie en tijd in moeten steken.’ Janet ten Broeke maakte hetzelfde mee, maar vond dat pionieren juist leuk. Beide praktijkondersteuners zijn het erover eens dat de ontwikkeling van de functie praktijkondersteuning nog steeds in volle gang is. Janet: ‘Omdat de functie nog vrij nieuw is en volop in ontwikkeling, is het voor jezelf erg belangrijk om te weten hoe je jouw rol wilt neerzetten in de praktijk en welke mogelijkheden je krijgt om die te ontwikkelen.’

De Vakvrouw

Het NHG speelt hierop in met de leergang ‘Plaats voor de praktijkondersteuner’, waarvan de module ‘De Vakvrouw’ onderdeel is. Deze module is gemaakt voor de ‘zoekende’ praktijkondersteuner die zich afvraagt: wat wil ik nou en hoe krijg ik dat voor elkaar? Vanuit een SWOT-analyse bepalen de deelnemers ontwikkelingspunten voor hun eigen situatie. Janet vindt deze module minder geschikt voor praktijkondersteuners die hun werk goed op de rit hebben en tevreden zijn.

Valkuil

Het grote aanbod aan nascholingen door de farmacie kan voor beginnende praktijkondersteuners een valkuil zijn. Henny: ‘Als je begint als praktijkondersteuner wil je alles opslokken en weten. Na een tijdje merk je dat je bij een door de farmaceutische industrie georganiseerde nascholing niet echt nieuwe dingen hoort. Het niveau blijft steken bij het opfrissen van je kennis, aangevuld met het aanprijzen van bepaalde medicatie.’ Henny vindt het dan ook een verademing om te ervaren dat de module Kwaliteitsonderwijs (over ouderenzorg) de verdieping bracht waar zij naar op zoek was. ‘Ik heb de nodige ervaring op het gebied van ouderenzorg met een 22-jarige loopbaan in verzorgingshuizen. Van de meeste korte cursussen over ouderenzorg werd ik niet veel wijzer. Maar aan de NHG-module heb ik echt wat. Ik ga er ook daadwerkelijk mee aan de slag in de praktijk. Zo ga ik de sociale kaart die nu in mijn hoofd zit, op papier zetten. En ik ga werken aan het compleet maken van dossiers.’
Janet zou graag zien dat het NHG een module aanbiedt met een echte afsluitende “werkopdracht”. ‘Dit verplicht je als POH om ook daadwerkelijk tot uitvoer van je plan van aanpak te komen.’

Ontwikkeling

Janet vindt dat de NHG-modules het meest geschikt zijn voor praktijkondersteuners die al enige tijd in de praktijk werkzaam zijn. ‘Tijdens de POH-opleiding leer je de basis. In het latere beroepsleven kun je pas je competenties ten volle in praktijk brengen. Ook is er wat overlap bij de modules. Zo kwam de SCEG-methode zowel aan de orde bij “De vakvrouw” als bij “Van hulpvraag tot zelfmanagement”. Wel is prettig dat de deelnemers aan de NHG-module vooraf materiaal kregen toegestuurd. Dan kun je voor jezelf bepalen wat je eruit wilt halen. Tijdens de cursus krijg je immers heel veel handreikingen die je kunt toepassen binnen je eigen verantwoording.’

Henny Groeneveld, 48 jaar, praktijkondersteuner in Huisartsenpraktijk Dubbelzorg in Dordrecht: 30,5 uur
Janet ten Broeke, 44 jaar, praktijkondersteuner in Gezondheidscentrum Borgele en Gezondheidscentrum Schalkhaar in Deventer, 28 uur
[[tbl:328]]

Bladnaam:
Tijdschrift voor praktijkondersteuning 2009, nummer 4

Literatuurverwijzingen: