Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Lekker eten vermindert lekkere trek

Avatar
Redactie NHG/BSL

In de vriendenboekjes die tegenwoordig op de basisscholen circuleren in plaats van de vroegere poëziealbum is het een standaard vraag: ‘Mijn favoriete eten is…’ Nederlandse onderzoekers kwamen erachter dat het eten van je ‘lievelingskostje’ effect heeft op hoe je voedsel waardeert. In een gerandomiseerd cross-over onderzoek lieten ze 73 mensen (47 vrouwen en 26 mannen met een gemiddelde leeftijd van 27,8 jaar en een gemiddelde BMI van 24,1) van 72 producten via een computertest bepalen of ze het lekker vonden (‘liking’), of dat ze het graag wilden opeten (‘wanting’). De producten waren onderverdeeld in 6 categorieën: brood, broodbeleg, drank, nagerechten, snoep en schrijfbenodigdheden. De deelnemers deden de test voor- en nadat ze een toetje hadden gegeten. Dat toetje bestond bij de helft uit chocolademousse en bij de andere helft uit cottage cheese. De deelnemers kregen eenzelfde hoeveelheid calorieën binnen: 10% van de dagelijkse energiebehoefte. Meer deelnemers vonden de chocolademousse lekkerder dan de cottage cheese (p < 0,001). Na consumptie van de chocolademousse hadden deze deelnemers minder zin in brood, broodbeleg, drank en nagerechten (p < 0,03), terwijl de cottage cheese-eters alleen minder zin hadden in brood (p < 0,05). Van de mousse-eters gaf voor het eten hiervan 57% aan ‘honger’ te hebben. Na het eten van de mousse was dit gedaald tot 11,4%. Bij de kaaseters was het aantal met honger vooraf 58,6%, terwijl na het eten van de cottage cheese nog 23,9% aangaf honger te hebben. Hieruit concluderen de onderzoekers dat het eten van wat je erg lekker vindt, leidt tot minder trek in voedsel. Dat lijkt mij dé oplossing voor het obesitasprobleem: met z’n allen aan de chocolademousse! Helaas zegt meer of minder niets over de absolute hoeveelheden. (Susan Umans)

Bladnaam:
Tijdschrift voor praktijkondersteuning 2009, nummer 6

Literatuurverwijzingen:

1Lemmens SGT, et al. Eating what you like induces a stronger decrease of ‘wanting’ to eat. J Phys Beh 2009;98:318-25.