Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

E-learning STIVORO

redactie

Doelgroep Professionals, onder wie praktijkondersteuners.
Inhoud De cursus heeft als doel de kennis van professionals over de behandeling van tabaksverslaving te vergroten. De cursus is opgesplitst in vieren: een deel voor de longarts, een deel voor de huisarts, een deel voor de longverpleegkundige en een deel voor de praktijkondersteuner. Slimme zet, want elk van deze hulpverleners is op zijn eigen wijze betrokken bij de patiënt.
Ha, dacht ik, weer een bekend terrein. Eerst maar eens kijken wat deze cursus te bieden heeft. De vorige keer, bij e-learning over diabetes, dacht ik die toets wel even te maken zonder mij daarop voor te bereiden. Ik kwam toen echter van een koude kermis thuis, waardoor mijn aanpak nu veel voorzichtiger was. Eerst, op een rustig moment, de test lezen en daarna pas de toets maken.
Bij het begin van de cursus viel mij op dat er aandacht was voor je eigen motivatie. Dat ben ik bij andere cursussen nog niet tegen gekomen. Ik lees hieruit dat het bij de behandeling van tabaksverslaving van belang is hoe ik als hulpverlener er tegenaan kijk. De vragen die onze motivatie bepalen, zijn wel een beetje “open deuren”. Maar op zich is het niet verkeerd om daar een keer bij stil te staan.
Het kopje “Gezondheidsproblemen van roken” gaf mij toch wel wat nieuwe informatie. Door het noemen van zulke keiharde cijfers, word je met je neus op de feiten gedrukt. Dat voelde toch niet helemaal goed, met twee rokende kinderen. Ook al ben je betrokken bij de patiënten die je begeleidt, ze staan toch wat verder van je af dan je eigen vlees en bloed. Ik heb thuis tussen neus en lippen door wat van deze informatie laten vallen, zo net na het eten als er weer gerookt moet worden. Ik probeerde de site van STIVORO onder hun aandacht te brengen, maar eigenlijk weet ik ook wel dat dit bij hen niet werkt.
De informatie via filmpjes is heel verhelderend. Andere zaken waren voor mij minder helder, zoals de figuren en tabellen. In het lezen daarvan ben ik niet zo bedreven. In de cursus komen ook een aantal termen aan de orde, waarvan ik mij afvraag of die voor iedereen duidelijk zijn. Bijvoorbeeld relatief risico, determinant, dosis-responsrelatie en cognitieve dissonantie. Het kan zijn dat ik mijn collega’s onderschat. Dan daarvoor mijn excuses.

Oordeel Al met al vind ik het een goede cursus met veel achtergrondinformatie. Het is goed om deze kennis in huis te hebben voordat je begint aan begeleiding bij stoppen met roken. De gegeven informatie sluit zeker aan bij wat je in de praktijk nodig hebt om de patiënten te begeleiden. Maar alleen met deze cursus ben je er niet. Wij als hulpverleners zijn geneigd om de problemen voor de patiënten op te willen lossen. Stoppen met roken-begeleiding vereist een andere aanpak: de motivatie om te stoppen moet uit de patiënt zelf komen. Dat is best wel even schakelen. De cursus benoemt dit wel, maar daadwerkelijke training met bijvoorbeeld een rollenspel zou een mooie aanvulling zijn. De cursus Starten met Stoppen van het NHG is bijvoorbeeld een goede aanvulling. En/of een training motiverende gesprekstechnieken.
Aan het einde van de cursus kreeg ik een heus certificaat. Leuk als aanvulling op de rest. Wij praktijkondersteuners volgen jaarlijks aardig wat nascholingen, dus dat laatje ligt lekker vol!

Anita Blokland

Waardering: ****

* = een zeer matig website, het bekijken niet waard
** = een matige website waar je een keer heen kunt surfen
*** = een aardig website: bekijk ‘m af en toe eens
**** = een goede website die je regelmatig zou moeten bezoeken
***** = een topper die niet mag ontbreken in je favorieten!

Bladnaam:
Tijdschrift voor praktijkondersteuning 2011, nummer 1

Literatuurverwijzingen: