Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

E-learning diabetes V&VN

redactie

De afdeling praktijkverpleegkundigen en praktijkondersteuners van de V&VN lanceerde onlangs haar eerste e-learning. Zij bieden dit aan via de website: www.praktijkverpleegkundigen-praktijkondersteuners.nl/. Je kunt een account aanmaken en de e-learning gratis downloaden. Anita Blokland, praktijkondersteuner in Utrecht, beschreef haar ervaringen met deze e-learning.

De e-learning over diabetes bevat een kennistoets die je kunt maken nadat je een aantal artikelen hebt doorgelezen. Ik wilde deze kennistoets even snel tussendoor doen. Misschien herkennen mensen dat: een dagje thuis, druk bezig met de was en het eten koken. Tussen het strijken en de was had ik nog wel even tien minuten ‘over’ voor het maken van de kennistoets. Tenslotte ben ik al vanaf 2002 praktijkondersteuner en heb ik aardig wat ervaring met patiënten met diabetes en hun behandeling. Nou, dat viel tegen, een gigantische deuk in mijn ego. Niet geslaagd de eerste keer. Poeh… stomme test… Wat een onzinvragen zitten er ook in zo’n test, vragen waar je in de praktijk nooit wat mee doet, althans dat waren mijn eerste gedachten. Snel vergeten en wie weet op een wat rustiger moment die test nog eens overdoen.

Precieze percentages

Toen kwam het verzoek of ik juist over deze e-learning een stukje wilde schrijven. Dat betekende dat ik die test nog een keer moest maken. Deze keer ben ik er echt voor gaan zitten, kopje thee erbij en aan de slag met het lezen van de artikelen. Ook deze keer kom ik in de kennistoets een aantal vragen tegen waarbij ik percentages moet invullen. Bij de meeste van die vragen denk ik: ‘Wat is het nut om de juiste percentages precies te weten?’ Het is toch belangrijker dat ik bijvoorbeeld weet hoe ik om moet gaan met patiënten die aangeven erectieproblemen te hebben, dan dat ik weet hoe groot het percentage is van de incidentie van erectiele disfunctie bij mannen met diabetes mellitus? Ik heb meer aan de vragen waarvan het antwoord me iets leert over de manier van behandelen en de volgorde van behandelen in de NHG-Standaard. Om een lang verhaal kort te maken: ik kan jullie vertellen dat ik de tweede keer wel ben geslaagd, maar met een 6,2 ben ik niet echt tevreden. Werk aan de winkel dus.

Wat is waar?

In de e-learning kwam ik een stelling tegen die volgens de NHG-Standaard juist is, maar die ik op een nascholing van een bekende internist op diabetesgebied anders heb horen beantwoorden. Wat is dan de ‘waarheid’? Het betrof de volgende stelling. Medicamenteuze interventies (bij diabetes) dienen bij mensen met overgewicht pas overwogen te worden indien gewichtsverlies met gecombineerde leefstijlinterventies onvoldoende effectief blijkt na een jaar (< 5% gewichtsverlies).
Op die bewuste nascholing gaf de internist aan direct met metformine te beginnen. Dus gaf ik als antwoord: ‘onwaar’. Fout, het moest ‘waar’ zijn. Dit kan je aan het twijfelen brengen. Mij niet, want ik ben het met de internist eens. Verder kwam ik tijdens een vraag een middel tegen dat ik niet kon vinden in het Farmacotherapeutisch Kompas: glipizide. Misschien is het wel bekend bij andere praktijkondersteuners.

Bijblijven essentieel

Ook al denk je dat je heel wat weet over diabetes, het blijkt dat je bij moet blijven. En wil je je algemene kennis over diabetes opkrikken, dan horen ook die percentagevragen erbij. Je hebt er waarschijnlijk tijdens je spreekuur niets aan, maar het hoort wel bij je algemene kennis. Ja, die deuk zit er nog een beetje, maar ik heb mij voorgenomen om er na mijn vakantie wat aan te gaan doen. Helaas is diabetes niet het enige aandachtsgebied binnen mijn functie, en ik ben ook nog moeder en echtgenote. Het is en blijft de kunst om je tijd zo efficiënt mogelijk te besteden. Mocht je e-learning willen volgen, neem er dan tijd voor of máák er tijd voor. Het vergroot je kennis, dat dan gelukkig weer wel.

Anita Blokland

a.blokland@mariahoek.nl

Bladnaam:
Tijdschrift voor praktijkondersteuning 2010, nummer 4

Literatuurverwijzingen: