Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Kiest de consument bewust?

redactie

Hoe kan je het gedrag van consumenten sturen? Meerdere factoren zorgen ervoor dat de consument verleid wordt om een product te kopen. Een boek met de opdruk “bestseller” geeft onbewust de conclusie dat het wel een goed boek moet zijn, snoepjes of chocolaatjes in een doorzichtige verpakking verkopen beter; zien eten doet eten. De techniek om informatie over een product zo te presenteren of delen van informatie juist weg te laten wordt ook wel framing genoemd. Deze techniek kan ook gebruikt worden om mensen te sturen in hun keuze voor gezonde of duurzame producten. Onderzoeken wijzen uit dat er twee keer meer groente en fruit wordt verkocht bij winkelwagentjes met een apart vak voor groente en fruit. Ook nemen meer mensen de trap als er voetstappen op de vloer geplakt zijn die naar de trap leiden in plaats van naar de lift.
Het blijft moeilijk om het gedrag van mensen te veranderen als het gaat om de keuze voor gezonde voeding, meer bewegen en duurzame producten, maar producenten kunnen hier dus een rol in spelen. In het Kenniscentrum Innovatief Ondernemerschap van Hogeschool Rotterdam houdt Arne Maas zich bezig met wat die rol kan zijn en hoe de marketing hier op in kan spelen.

Annette van Vliet

Bladnaam:
Tijdschrift voor praktijkondersteuning 2013, nummer 3

Literatuurverwijzingen:

1Hogeschool Rotterdam. Lector Arne Maas: “We moeten consumenten onbewust gezonder gedrag laten vertonen” [persbericht] 8 maart 2013.